torstai 26. tammikuuta 2017

TIINA VAINION SAUNAYOGA SULATTAA KEHON JÄNNITYSTILAT

Tänään minulla on kunnia esitellä Finnish Sauna Festival-blogin ensimmäisen vieras Tiina Vainio. Saunayogan ja –pilateksen kehittäjä sekä liikunnan- ja terveysalan ammattilainen Tiina Vainio avaa tänään ajatuksiaan ja kertoo meille hieman kehittämistään saunalajeista sekä siitä, miten ne vaikuttavat sekä kroppaan että mieleen. Myös Finnish Sauna Festival-tiimimme innostui suuresti saunayogasta. Onneksi Vainio tulee kesällä 2017 meidän festivaalillemme sitä vetämään, niin pääsemme ehkäpä myös nauttimaan saunayoga hetkestä.

Mistä ajatus saunayogan kehittämiseen sai alkunsa?

Kaikki alkoi Lontoossa asuvan pikkusiskoni luokse tehdyllä visiitillä, jossa minua kiehtoi paikalliseen kuntokeskukseen tehty hiljainen huone. Siellä ihmiset istuivat kylpytakeissaan aurinkotuoleissa ja katselivat hiljaisina ikkunasta näkyvää kanaalin rantaa. Tämä tuntui kovin suomalaiselta ja vei ajatukset saunaan, missä meidän yleensä on luontevaa nauttia hiljaisuudesta ja olla hiljaa vieraiden ihmisten seurassa. Silloin aloin ajatella, että saunathan ovat Suomessa vastaavanlaisia hiljaisia huoneita, vaikka monesti niihin suhtaudutaan pelkkinä pesutilan jatkeina. Maassamme on yli pari miljoonaa saunaa eli periaatteessa useammalla, kuin joka toisella on käytössään oma hiljainen huoneensa. Samalla yhä useampi tämän päivän ihmisistä kaipaa lisää vastapainoa suorittamiselle, kiireelle ja stressille. Moni haluaa mieluummin jarruttaa kuin kiihdyttää.

Viidesosa suomalaisista kärsii uniongelmista ja lehdet kertovat nykyään jopa päiväkotilapsien kärsivän stressistä. Mietin, että jos läsnäolon ja mielen rentouttamisen puute vie pohjaa kaikenikäisten hyvinvoinnilta, niin mikä voisi olla monille sopiva tapa irrottautua hetkeksi maailman menosta ja löytää rentoutunut olo. Tästä saunayoga ja –pilates sai alkunsa.”


 Mitä saunayoga on?

Saunayogassa n. 50 asteinen lämpö hellii mieltä ja kehoa, samalla kun joogaan perustuvat helpot asennot sekä vahvistavat keskivartalon ja jalkojen lihaksia, lisäävät selkärangan ja lonkkien liikkuvuutta, että venyttävät ylävartalon ja pakaroiden lihaksia. Liikkeet vilkastuttavat lisäksi aineenvaihduntaa, vähentävät stressiä ja auttavat nukkumaan paremmin. Saunan mieto lämpö yhdistettynä lempeisiin joogaliikkeisiin purkavat ja sulattavat tehokkaasti kehon jännitystiloja sekä rauhoittavat mieltä ärsykkeettömässä, hiljaisessa tunnelmassa. Ennen kaikkea saunayoga ja –pilates ovat aktiivista lepoa mielelle ja keholle.

Vainio toteaa, että nykyään monet istuvat aivan liikaa ja treenaavat kovaa, mutta lihasten, nivelten ja rangan huolenpito tuppaa jäämään vähemmälle. Lepääminen ja palautuminen ovat keholle tärkeä osa sen huoltamista ja terveenä pysymistä. Saunayoga sopii lempeäksi treeniksi tai rentoutumistavaksi jokaiselle ikään, kokoon tai kuntotasoon katsomatta. Saunassa joogaliikkeisiin taipuu jokainen, vaikka se matolla tuntuisikin haasteelliselta. Saunayoga ei edellytä aikaisempaa kokemusta joogaamisesta.


Saunayogan vaikutuksia:
  • vahvistaa lihaksia
  • venyttää lihaksia
  • hoitaa selkärankaa
  • huoltaa niveliä
  • purkaa stressiä
  • helpottaa nukahtamista
  • parantaa unenlaatua
  • nopeuttaa treenistä palautumista
  • tehostaa aineenvaihduntaa
  • tuntuu puolen tunnin minilomalta






Vainio kertoi minulle kaksi erittäin mielenkiintoista näkökulmaa saunajoogaan- ja pilatekseen liittyen. Ensimmäinen näkökulma liittyy suoraan lepoon ja sen merkitykseen palautumisen ja rentoutumisen osalta. Saunayoga antaa erinomaisen mahdollisuuden avata ovet oman mielen ja kehon lepoon.

Myös kiinnostavassa Kalevan artikkelissa kuvaillaan asiaan liittyen, että yksi suurimmista nykypäivän ongelmista on se, että osa ihmisistä on kroonisesti erittäin alipalautuneita. Artikkeli kuvailee lepäämisen ja palautumisen olevan seuraavat tulevaisuuden trendit ja saunan olevan ihmisille voimanlähde ja parannuskeino fyysisiin ja mentaalisiin kremppoihin. Vainiolle sauna ja sen mieto lämpötila merkitsevät juurikin sitä. Hän kertoo, että saunassa oleilu on hänelle kuin polku johonkin ikiaikaiseen ja ihmistä kautta aikojahellineeseen lämmönlähteeseen. Sauna toimii erittäin pelkistettynä, ärsykevapaana mm. kännyköistä sekä itsessään rauhoittavana paikkana siirtää keho ja mieli täydelliseen lepoon.

Toinen Vainion kuvailema näkökulma liittyy mielen ja kehon vastapainoon. Vainio toteaa, että ”monet istuvat liikaa ja treenaavat kovaa, mutta lihasten, nivelten ja rangan huolenpito tuppaa jäämään vähemmälle.” Tämä pitää juurikin paikkaansa ja moni varmasti tunnistaa samoja oireita omassa kehossaan. Keho voi varoitella oireista mm. kireillä lihaksilla, jäykkyydellä, säryllä, ala-ja yläselkäkivuilla, päänsäryllä ja muilla inhottavilla tavoilla. Fyysinen kunto on tärkeä elämän hallinnan kannalta, mutta myös henkinen puoli on oltava tasapainossa. Stressi, kiire, liika istuminen, kova treenaaminen sekä nykyajan liiallinen älylaitteiden kanssa puuhasteleminen aiheuttavat sekä henkisiä että fyysisiä jumitiloja, joista olisi tasapainoisen olon saamiseksi päästävä eroon.

Saunan mieto lämpö tekee jäykkienkin ihmisten lihaksista taipuisammat ja liikkeiden tekeminen on näin ollen miellyttävämpää. Vaikka normijooga tuntuisi akrobatialta, niin saunan lauteilla istuen tehtäviin liikkeisiin kykenee ihan kaikki. Mielelle sauna on myös hyvää vastapainoa. Hämärä ja lämmin tila on jo itsessään rauhoittava, sekä ärsykevapaa. Sauna on paikka, jossa ei ole juuri mitään mihin tarttua, ei taustamölyä, ei näperrettävää tai katseltavaa ja se on yksi harvoista kännykkävapaista tiloista, kertoo saunayogan ja –pilateksen kehittäjä Tiina Vainio.

Lopuksi kysyin Vainiolta, että millainen olisi lyhyt ja ytimekäs slogan saunayogalle. Vastauksena oli kaksi erittäin osuvaa ja kuvaavaa lausetta; ”Find yourself in silence” ja ”puolen tunnin miniloma saunassa”.

Tiina Vainio tarjoaa saunayogaa Finnish Sauna Festivalin yhdessä maailman suurimmista saunoista torstaista lauantaihin 8.-10.6.2017.

Tervetuloa kokemaan saunayogan rentouttava vaikutus! :-)

-Jonna




(Mobiililaite? Klikkaa kuva auki, niin se tarkentuu!)